waarde van website of webshop

Hoe bepaal je de waarde van een website of webshop?

De laatste jaren is het aantal webshops exponentieel toegenomen in diverse sectoren. Als onderdeel van de algemeen digitalisering van de samenleving kun je dan ook verwachting dat deze stijging zich alleen nog maar verder zal ontwikkelen in de komende jaren. Met het aantal toegenomen webshops, is er ook een nieuwe markt ontstaan voor het kopen en verkopen van webshops.

Er zijn diverse partijen die bemiddelen in het geval van een eventuele verkoop en die helpen om een betrouwbare potentiële koper te vinden. Een van de belangrijkste onderdelen bij het verkopen van een webshop, is natuurlijk om de waarde van de website te berekenen. Er zijn tal van facetten die hierbij een rol spelen en in veel gevallen is de omzet die er via de website wordt gegenereerd bepalend voor de waarde.

Leestip: Webshop verkopen waarde bepalen: Wat is mijn webshop waard?

Omzet is een van de belangrijkste factoren voor waardebepaling

Hoewel de omzet bepalend is voor de uiteindelijke waarde, zijn er nog veel meer zaken die hierbij komen kijken want alleen de omzet is een momentopname of zegt iets over in het verleden behaalde resultaten. Het is dan ook zeer belangrijk dat er wordt gekeken naar eventuele groei of krimp van deze omzet. Dit kan onder andere door de trend van de voorgaande jaren te analyseren op omzet gebied en deze voor de komende maanden te voorspellen.

Het soort verdienmodel van de website is ook een belangrijk aspect dat van invloed is op de waarde. Advertenties die veel inkomsten genereren zijn natuurlijk hartstikke mooi, maar wanneer dit alleen werkt indien deze handmatig worden geplaatst zonder bijvoorbeeld programma’s als Google Adsense dan draagt die niet altijd bij aan een waarde verhoging.

Uitgelicht: Website verkopen waarde bepalen | GRATIS website waardeindicatie

Leeftijd en marktsegment zijn van invloed op de waarde

Naast alle financiële en operationele processen die bij de website horen, is het natuurlijk ook bepalend in welke industrie de website opereert en wat de doelgroep is van de website. Een website die net is opgezet en een volledige nieuwe markt of industrie aanboort, zal vaak minder waard zijn dan een website die al sinds jaar en dag in hetzelfde segment opereert.

Over het algemeen is de leeftijd van een website ook een goede indicatie om te gebruiken voor de bepaling van de waarde, omdat een website die al ouder is vaak betrouwbaar is en er aanzienlijk meer data te overleggen is om tot een accurate waardebepaling te komen.